Η εξαιρετικά αμφιλεγόμενη ένταξη των αερομεταφορών στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων από το 2012 έλαβε χθες την έγκριση και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, παρά τις εντονότατες αντιδράσεις των ίδιων των εταιρειών. Βάσει της απόφασης, που εγκρίθηκε με συντριπτική πλειοψηφία στο Κοινοβούλιο, από το 2012 θα ενταχθούν στο σύστημα εμπορίας ρύπων όλες οι πτήσεις από, προς και εντός της Ενωσης, κάτι που όπως είναι προφανές αφορά όχι μόνο τις ευρωπαϊκές εταιρείες αλλά όλες όσες εκτελούν πτήσεις προς ευρωπαϊκούς προορισμούς ανεξαρτήτως της χώρας στην οποία εδρεύουν. Στόχος είναι να επιτευχθεί μείωση των εκπομπών κατά 3% το 2012 και μετά κατά 5% ετησίως.
Αν και οι αερομεταφορές εκτιμάται ότι δεν αντιπροσωπεύουν παρά το 2%-3% της παγκόσμιας παραγωγής διοξειδίου του άνθρακα, οι επιπτώσεις τους στο φαινόμενο του θερμοκηπίου πιστεύεται ότι θα είναι δυσανάλογα αρνητικές λόγω του ύψους στο οποίο πετούν τα αεροπλάνα, ο αριθμός των οποίων αναμένεται άλλωστε να διπλασιασθεί μέχρι το 2020.
Στο πρακτικό σκέλος, οι εταιρείες θα οφείλουν να «αγοράζουν» σε ανοικτή δημοπρασία το 15% των δικαιωμάτων ρύπων που καταναλώνουν, με βάση τη μέση ρύπανση των ετών 2004-2006, με τα έσοδα να διατίθενται για περιβαλλοντικές δράσεις αλλά και την έρευνα, στην Ευρώπη, για την ανάπτυξη καθαρότερων κινητήρων.
Στο οικονομικό σκέλος η ίδια η Επιτροπή αναμένει επιβάρυνση των ναύλων κατά 9 ώς 40 ευρώ μέχρι το 2020 λόγω του συστήματος, αλλά οι αεροπορικές εταιρείες προβλέπουν νέα συσσώρευση δεινών στα ήδη πενιχρά λόγω των τιμών των καυσίμων και της γενικότερης κρίσης, οικονομικά τους. Η δε αμερικανική πλευρά απειλεί με «χιονοστιβάδα» αγωγών και επισημαίνει ότι το σύστημα ουσιαστικά προβλέπει την «επιδότηση» της ευρωπαϊκής αεροναυπηγικής από τις (αμερικανικές και μη) εταιρείες που πετούν στην Ευρώπη.
Για το λόγο αυτό άλλωστε προβλέπεται ρητά με τη χθεσινή απόφαση ότι η Ενωση θα πρέπει να επιδιώξει τη σύναψη διεθνούς συμφωνίας για τον έλεγχο των ρύπων που εκπέμπουν τα αεροσκάφη και, ενδιαμέσως συμφωνία τουλάχιστον με τις ΗΠΑ, κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχει καταστεί δυνατό.
Την οργή της για την απόφαση εξέφρασε και η διεθνής ένωση αερομεταφορέων ΙΑΤΑ, με τον γενικό γραμματέα της Τζοβάνι Μπιζινιάνι να κατηγορεί την Ενωση ότι «πήρε το λάθος δρόμο, με λάθος όρους, τη λάθος στιγμή», για να εκφράσει και αυτός έντονες αμφιβολίες ως προς την ίδια τη νομιμότητα της απόφασης σε διεθνές επίπεδο. Αντιστοίχως η Ευρωπαϊκή Ενωση Αερομεταφορέων (ΑΕΑ) κρίνει ότι το ετήσιο κόστος, στην Ευρώπη θα ανέλθει σε 5,3 δισ. ευρώ ή περισσότερο απ’ ό,τι τα κέρδη των μελών της το 2007.
Τέλος, αντίδραση υπήρξε και από τη βιομηχανία, με την ευρωπαϊκή σιδηρουργία (eurofer) να διαμαρτύρεται ότι οι εταιρείες του χώρου θα αγοράζουν το 30% των ρύπων τους έναντι «μόνον» 15% για τις αεροπορικές εταιρείες...
(πηγή: www.kathimerini.gr, 9/7/2008)
Οι ευρω-πτήσεις στο σύστημα εμπορίας ρύπων από το 2012
Ετικέτες αεροπορικά
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου