Αργά αργά ο Oδοντωτός πάλι στις ράγες

Σε περίπου δύο μήνες αναμένεται να επαναλειτουργήσει η γραμμή του οδοντωτού σιδηροδρόμου Διακοπτού - Καλαβρύτων, που παραμένει κλειστή από τις 18 Απριλίου 2007, λόγω εργασιών ανακατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής και της οδόντωσης. Ωστόσο ο δήμαρχος Καλαβρύτων κ. Αθανάσιος Παπαδόπουλος μιλώντας στην «Κ» εξέφρασε την επιφυλακτικότητά του για τον χρόνο επαναλειτουργίας του Οδοντωτού, αφού όπως σημείωσε καθυστερούν οι εργασίες στο κομμάτι της οδόντωσης και της «αμυντικής στοάς», του πιο δύσκολου κομματιού της γραμμής, που είχε υποστεί ζημιές στις περσινές καταστροφικές πυρκαγιές.

Οι εργασίες ανακατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής σε μήκος 19 χιλιομέτρων, καθώς και η συντήρηση των γεφυρών των στοών και των σταθμών ξεκίνησαν το 2002 με εργολαβία του ΟΣΕ και προϋπολογισμό 30 εκατ. ευρώ (20 εκατ. ευρώ από τον ΟΣΕ και 10 από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος), μαζί με την αγορά τεσσάρων σύγχρονων συρμών. Τα έργα αυτά ολοκληρώθηκαν το 2004, εκτός ενός κομματιού, περίπου 3,5 χλμ., που είναι η οδόντωση. Η ανακατασκευή της οδόντωσης και οι εργασίες στην «αμυντική στοά» άρχισαν τον Απρίλιο του 2007 και από τότε παραμένει κλειστός ο Οδοντωτός.

Η μη λειτουργία του Οδοντωτού αποτελεί πλήγμα για την τοπική οικονομία τόσο των Καλαβρύτων όσο και του Διακοπτού. Οπως αναφέρει στην «Κ» ο δήμαρχος Καλαβρύτων κ. Αθανάσιος Παπαδόπουλος, ο Οδοντωτός αποτελούσε πάντα πόλο έλξης επισκεπτών που ήθελαν να κάνουν αυτή την ξεχωριστή διαδρομή μέσα από το φαράγγι του Βουραϊκού, με τους καταρράκτες, τα κροκαλοπαγή πετρώματα, τα σπήλαια με σταλακτίτες και σταλαγμίτες, την πλούσια εναλλασσόμενη βλάστηση από πλατάνια, έλατα, ελιές, πικροδάφνες... Ταυτόχρονα, όλοι αυτοί οι επισκέπτες παρέμεναν, είτε στα Καλάβρυτα είτε στο Διακοπτό, με αποτέλεσμα να έχουν έσοδα οι τοπικές επιχειρήσεις. Χαρακτηριστικό της οικονομικής απώλειας είναι το γεγονός που αποκάλυψε στην «Κ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Οδοντωτού κ. Ιωάννης Καραπαναγιώτης: ένα από τα μεγαλύτερα ταξιδιωτικά γραφεία της Ευρώπης που προσφέρει υπηρεσίες σε 180 χώρες και εξυπηρετεί πάνω από 30 εκατομμύρια πελάτες, ζήτησε από τον ΟΣΕ, πριν κλείσει ο Οδοντωτός, να προπληρώσει περίπου 5.000 εισιτήρια για τα δρομολόγια του Οδοντωτού από Μάιο έως και τον Οκτώβριο του 2007, αίτημα στο οποίο ο Οργανισμός δεν μπορούσε να ανταποκριθεί, λόγω χωρητικότητας των συρμών και πιθανότητας τεχνικού προβλήματος. Αυτά τα χρήματα, τόσο για τον ΟΣΕ όσο και για την τοπική οικονομία, χάθηκαν.

Ο Οδοντωτός είχε πάντα μεγάλη κίνηση. Τα παλιά τρένα που είχαν χωρητικότητα 80 ατόμων και εκτελούσαν, πριν κλείσει η γραμμή, τέσσερα δρομολόγια την ημέρα, είχαν σύμφωνα με τον κ. Καραπαναγιώτη πληρότητα 100%. Οι νέοι συρμοί, που παραμένουν ακινητοποιημένοι στο Διακοπτό και φθείρονται, επειδή δεν χωρούν στο παλιό μηχανοστάσιο, ο κ. Παπαδόπουλος τονίζει ότι θα μπορούσαν να κάνουν ακόμα και 14 δρομολόγια την ημέρα, μεταφέροντας 120 επιβάτες ανά συρμό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τοπική οικονομία.

Καμία παρέμβαση

Η κατασκευή του οδοντωτού σιδηροδρόμου ξεκίνησε το 1889 επί πρωθυπουργίας Χαρίλαου Τρικούπη. Η διάνοιξη της γραμμής, η οδόντωση, και οι γέφυρες έγιναν από γαλλική εταιρεία, ενώ στο έργο βοήθησαν και Ιταλοί τεχνίτες, που είχαν αποκτήσει εμπειρία σε ανάλογα έργα στις Αλπεις. Το έργο, που κόστισε 3,9 εκατ. χρυσές δραχμές, τελείωσε έπειτα από έξι χρόνια (η γραμμή μπήκε σε λειτουργία το 1896), ενώ η πρώτη μηχανή ήταν ατμοκίνητη και σε κάθε στάση υπήρχαν υδατόπυργοι για την αναπλήρωση του νερού. Οπως επισημαίνει στην «Κ» ο δήμαρχος Καλαβρύτων, είναι αξιοθαύμαστο το γεγονός ότι η εταιρεία που κατασκεύασε τον Οδοντωτό έδειξε απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον, αποφεύγοντας ακόμη και την παραμικρή παρέμβαση στην εντυπωσιακή μορφολογία της περιοχής. Και να σκεφθεί κανείς ότι ο Οδοντωτός, όπως αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος, αποτελούσε για πολλά χρόνια τον μοναδικό δρόμο επικοινωνίας των Καλαβρύτων με τα αστικά κέντρα της Αχαΐας, ήταν στην κυριολεξία η έξοδος και η είσοδος της πόλης.

(πηγή: www.kathimerini.gr, 6/9/2008)

Δεν υπάρχουν σχόλια: