Ευρωβουλευτές κατά του «εικονικού ξεγυμνώματος» επιβατών

Κατά της χρήσης νέων σκάνερ που είναι γνωστά ως «σαρωτές σώματος» στα αεροδρόμια, μέσω των οποίων γίνεται «εικονικό ξεγύμνωμα» στους επιβάτες, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν κάποιος φέρει πάνω του απαγορευμένο αντικείμενο, τάχθηκαν οι ευρωβουλευτές σε ψηφοφορία που διεξήχθη.

Το νέο αυτό μέτρο περιλαμβανόταν σε πρόταση κανονισμού, όπου και χαρακτηριζόταν ως «μέτρο τεχνικής φύσεως, που άπτεται της ασφάλειας της αεροπορίας».

Οι συσκευές αυτές παράγουν σαρωτικές εικόνες του σώματος, σαν να ήταν το άτομο γυμνό και επομένως ισοδυναμεί με σωματικό έλεγχο κατόπιν απογύμνωσης.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υποστηρίζει ότι το μέτρο αυτό «θα έχει αντίκτυπο στο δικαίωμα της ιδιωτικής ζωής, στην προστασία των δεδομένων και στην προσωπική αξιοπρέπεια».

Οι ευρωβουλευτές εκτιμούν, επίσης, ότι δεν έχουν συγκεντρωθεί όλα τα απαραίτητα στοιχεία προκειμένου να ληφθεί η απόφαση, γι’ αυτό ζητούν από την Επιτροπή:

-Να εκπονήσει έκθεση αντίκτυπου επί των θεμελιωδών δικαιωμάτων

-Να ζητήσει τη γνώμη του Ευρωπαίου Επόπτη Προστασίας Δεδομένων και της ομάδας εργασίας για την προστασία των δεδομένων

-Να πραγματοποιήσει επιστημονική και ιατρική αξιολόγηση του ενδεχόμενου αντίκτυπου επί της υγείας αυτών των τεχνολογιών

-Να εκπονήσει έκθεση αξιολόγησης ως προς τις οικονομικές και εμπορικές πτυχές καθώς και τη σχέση κόστους-ωφέλειας του μέτρου.

Κοινό σύστημα τελών στα αεροδρόμια της ΕΕ

Εν τω μεταξύ, υπέρ μιας νέας πρότασης οδηγίας για ένα κοινό σύστημα τελών στα αεροδρόμια της ΕΕ ετάχθη η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ψηφίζοντας τη σχετική έκθεση του Γερμανού ευρωβουλευτή, Ούλριχ Στόκμαν.

Στόχος της οδηγίας είναι να αποτραπεί η κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης που έχουν στην αγορά ορισμένα αεροδρόμια.

Εκτιμάται ότι τα νέα μέτρα θα θίξουν κυρίως τα αεροδρόμια με δυναμικότητα που υπερβαίνει τα 5 εκατ. επιβάτες ετησίως.

Το πεδίο εφαρμογής της νέας οδηγίας θα καλύπτει τα μεγαλύτερα αεροδρόμια κάθε κράτους-μέλους, ανεξάρτητα από τον αριθμό των επιβατών τους. Θίγονται, επομένως, τα αεροδρόμια της Αθήνας, του Ηρακλείου, της Ρόδου, της Λάρνακας και της Πάφου.

Η συγκεκριμένη πρόταση προβλέπει μηχανισμούς για τη διευθέτηση των διαφορών μεταξύ χρηστών και αεροδρομίων, για την προστασία των καταναλωτών.

Σύμφωνα με τους ευρωβουλευτές, οι μηχανισμοί αυτοί είναι απαραίτητοι για τη διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού.

(πηγή: www.in.gr, 23/10/2008)

Γυμνός έλεγχος

Προβληματισμό στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκαλεί το ενδεχόμενο οι ταξιδιώτες των αεροδρομίων να περνούν από ειδικό ανιχνευτή που θα εμφανίζει στην οθόνη το σώμα τους γυμνό, ούτως ώστε να διαπιστώνεται εάν μεταφέρουν κάποιο επικίνδυνο όργανο.

Το νέο σύστημα ελέγχου των επιβατών ισχύει εδώ και μερικούς μήνες στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, όπου οι επιβάτες, πριν επιβιβασθούν, περνούν από έναν θάλαμο στην οθόνη του οποίου εμφανίζεται γυμνή η εικόνα τους. Κάτι ανάλογο ισχύει και στα αεροδρόμια της Μ. Βρετανίας και της Ολλανδίας.

Από τον κανόνα δεν εξαιρείται κανείς. Όλοι περιμένουν ακίνητοι για 30 δευτερόλεπτα τη "φωτογράφηση", ενώ όποιος αρνηθεί περνά από εξονυχιστικό σωματικό έλεγχο.
Αρκετοί ευρωβουλευτές κατανοούν το αυτονόητο της ασφάλειας στα αεροδρόμια, τονίζουν ωστόσο ότι είναι απαράδεκτο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δίνει το "πράσινο" φως για την εγκατάσταση τέτοιων μηχανημάτων χωρίς να συμβουλεύεται την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Από την πλευρά τους φορείς για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αναφέρουν ότι ένα τέτοιο μέτρο έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 2, παράγραφος 1 του Συντάγματος, το οποίο καθιερώνει την πρωταρχική υποχρέωση της πολιτείας για σεβασμό και προστασία της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

Τέλος, ενστάσεις διατυπώνονται και για τις πιθανές επιπτώσεις που θα μπορούσε να έχει στην υγεία η χρήση των ακτίνων Χ με τις οποίες σαρώνεται το ανθρώπινο σώμα.

(πηγή: www.skai.gr, 6/10/2008)

Δεν υπάρχουν σχόλια: