Νέα σήραγγα στον Βόσπορο

Καθώς το φιλόδοξο σχέδιο της υποθαλάσσιας σιδηροδρομικής σύνδεσης των δύο ακτών του Βοσπόρου προχωρεί, το τουρκικό υπουργείο Μεταφορών εκπονεί και νέα σχέδια για κατασκευή δεύτερης σήραγγας, για την οδική σύνδεση της ευρωπαϊκής με την ασιατική πλευρά.

Η διάνοιξη της νέας σήραγγας, που θα περιλαμβάνει δύο επίπεδα αυτοκινητοδρόμου και θα έχει μήκος 5,4 χιλιομέτρων, ανατέθηκε χθες σε κοινοπραξία με επικεφαλής τη νοτιοκορεατική κατασκευαστική εταιρεία SK Engineering & Construction Co. Το προβλεπόμενο κόστος κατασκευής θα φθάσει το 1 δισ. δολάρια.

Σε 55 μήνες
Η κατασκευή, στην οποία συμμετέχει η τουρκική εταιρεία Γιαπί Μερκεζί και τέσσερις άλλες νοτιοκορεατικές εταιρείες, αναμένεται να διαρκέσει 55 μήνες. Η οδική υποθαλάσσια σήραγγα έρχεται μετά τη σιδηροδρομική σύνδεση, που επεκτείνει το μετρό της Κωνσταντινούπολης στις δύο πλευρές του Βοσπόρου, μειώνοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση στις δύο γέφυρες του Βοσπόρου. Το υπό κατασκευή σιδηροδρομικό τούνελ είναι ένα από τα βαθύτερα τούνελ μητροπολιτικού σιδηροδρόμου στον κόσμο, αφού η σήραγγα φτάνει σε βάθος τα 75 μέτρα. Το κόστος του υπολογίζεται στα 3,5 δισ. δολάρια, ενώ το συνολικό μήκος των νέων γραμμών φθάνει τα 77 χιλιόμετρα και περιλαμβάνει 3 υπόγειους και 37 υπέργειους σταθμούς.

Η σιδηροδρομική υποθαλάσσια σύνδεση προσέκρουσε σε εμπόδια που είναι γνωστά από τη διάνοιξη σηράγγων σε άλλες πόλεις με μακρά ιστορία, όπως η Ρώμη και η Αθήνα. Πολλοί αρχαιολογικοί θησαυροί ανακαλύφθηκαν στη διάρκεια των εργασιών. Πιο πρόσφατα, στις 11 νοεμβρίου, οι αρχαιολόγοι έπεσαν πάνω στο πολυτιμότερο εύρημα όλων. Βρήκαν λάρνακες και άλλα αντικείμενα που χρονολογούνται από τη νεολιθική περίοδο, γύρω στο 5800 - 6 000 προ Χριστού. Πρόκειται για «εξαιρετικά σημαντικά ευρήματα» είχε δηλώσει στην εφημερίδα «Χουριέτ» ο διευθυντής του αρχαιολογικού μουσείου της Κωνσταντινούπολης, Ισμαήλ Καραμούτ. «Στην αρχαιολογία της Ανατολίας δεν είχαμε βρει ταφικές λάρνακες από τη νεολιθική περίοδο. Είμαστε βέβαιοι ότι πρόκειται για τάφους, γιατί οι λάρνακες βρέθηκαν η μία πλάι στην άλλη. Οι λάρνακες περιείχαν στάχτες διπλωμένες σε πανιά, καθώς και ρούχα και αντικείμενα που ανήκαν στους νεκρούς. Σε μία από τις λάρνακες βρέθηκε ο σκελετός ενός μωρού». Είναι προφανές ότι, μετά την ανακάλυψη, οι εργασίες σε αυτό το κομμάτι του έργου σταμάτησαν.

Καθυστερήσεις
Αλλες καθυστερήσεις οφείλονται στην ανάγκη να εκκενωθούν τα σπίτια που βρίσκονται ακριβώς πάνω από το υπόγειο εργοτάξιο, στα τμήματα του έργου που συνδέουν το υπάρχον δίκτυο του μετρό με την υπό κατασκευή σήραγγα. Η υποθαλάσσια σιδηροδρομική σήραγγα καθεαυτή αποτελείται από 11 προκατασκευασμένα τμήματα μήκους 135 μέτρων και βάρους 15 τόνων, τα οποία έχουν ήδη τοποθετηθεί.

Ως τώρα, η ευρωπαϊκή με την ασιατική πλευρά της Κωνσταντινούπολης συνδέονται με την μήκους 1.074 μέτρων γέφυρα του Βοσπόρου, που χτίστηκε το 1973 και την μήκους 1.090 μέτρων γέφυρα Φατίχ Σουλτάν Μεχμέτ, που κατασκευάστηκε το 1988. Παράλληλα, υπάρχουν σχέδια για την κατασκευή και τρίτης γέφυρας.

(πηγή: www.kathimerini.gr, 5/12/2008)

Δεν υπάρχουν σχόλια: