Ασφαλισμένος πράκτορας, εξασφαλισμένος ταξιδιώτης

Γιατί συμφέρει να ταξιδεύετε μέσω γραφείων τα οποία παρέχουν ασφαλιστική κάλυψη

Το χειρότερο ίσως πράγμα που μπορεί να συμβεί σε όσους συμμετέχουν σε οργανωμένα ταξίδια είναι να καταλήξουν σε κάποιο "δωμάτιο" αντί στο ξενοδοχείο των τεσσάρων αστέρων που είχαν κλείσει, να φθάσουν στον προορισμό τους κάνοντας τον γύρο του κόσμου και όχι με την απευθείας πτήση που είχαν πληρώσει ή τα τρία γεύματα που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμά τους να είναι τοπικά εδέσματα η όψη των οποίων και μόνο αρκεί για να κόψει την όρεξη. Τέτοιου είδους περιστατικά, με όση ψυχραιμία και αν αντιμετωπιστούν, είναι αρκετά για να σας χαλάσουν τις διακοπές και να σας εξοργίσουν δικαίως , σε σημείο όχι μόνο να διεκδικήσετε επιστροφή των χρημάτων σας αλλά να ζητήσετε και πρόσθετη αποζημίωση για ηθική ικανοποίηση. Πώς λοιπόν μπορείτε να πετύχετε κάτι τέτοιο;

Η νομοθεσία προβλέπει ότι όλα τα ταξιδιωτικά γραφεία που πωλούν οργανωμένα ταξίδια, δηλαδή ένα πακέτο υπηρεσιών το οποίο περιλαμβάνει τουλάχιστον ένα αεροπορικό εισιτήριο και διαμονή έστω και μιας νύχτας στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, θα πρέπει να έχουν συνάψει ασφαλιστήριο συμβόλαιο αστικής επαγγελματικής ευθύνης που να καλύπτει τους ταξιδιώτες από τέτοιου είδους εκπλήξεις. Δηλαδή, σε περίπτωση όπου από λάθος ή αμέλεια του ταξιδιωτικού γραφείου δεν ικανοποιηθούν αυτά για τα οποία έχουν πληρώσει, οι ταξιδιώτες να αποζημιώνονται από την ασφαλιστική εταιρεία.

Αυτά προβλέπονται σε προεδρικό διάταγμα που τέθηκε σε εφαρμογή τον περασμένο Σεπτέμβριο, με στόχο την εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις σχετικής Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Δυστυχώς όμως, στην πράξη ελάχιστα είναι τα ταξιδιωτικά γραφεία που έχουν ασφαλιστεί. Και αυτό γιατί κανείς δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται για την εφαρμογή του προεδρικού διατάγματος, τόσο από πλευράς ΕΟΤ όσο και από τα ίδια τα ταξιδιωτικά γραφεία, εκτός βεβαίως των ελαχίστων εξαιρέσεων. "Λιγότερα από δέκα γραφεία λέμε ότι είμαστε ασφαλισμένα", αναφέρει ο κ. Β. Τρέντζος, διευθυντής του ταξιδιωτικού γραφείου Heronia Travel, "με αποτέλεσμα να δημιουργούνται στην αγορά συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, αφού τα δικά μας ταξιδιωτικά πακέτα επιβαρύνονται με το ασφάλιστρο που τους αναλογεί".

Ο ΕΟΤ από την πλευρά του, που είναι και η εποπτεύουσα αρχή για τη λειτουργία των ταξιδιωτικών γραφείων, εμφανίζεται αδύναμος να εφαρμόσει τη νομοθεσία. "Κάνουμε δειγματοληπτικούς ελέγχους", λέει η κ. Χριστίνα Γαβριήλ, τμηματάρχης που χειρίζεται το θέμα, "αλλά ακόμη βρισκόμαστε στο στάδιο της παραίνεσης. Σε περίπτωση βέβαια όπου γίνει κάποια καταγγελία, τότε θα προχωρήσουμε σε κατασταλτικό έλεγχο. Πρόκειται πάντως για ένα πολύπλοκο θέμα που δημιουργεί δυσκολίες στην εφαρμογή του σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης".

Μία από τις δυσκολίες είναι και η επιφυλακτικότητα που δείχνουν οι ασφαλιστικές εταιρείες στο να ασφαλίσουν τα ταξιδιωτικά γραφεία. Αυτό γιατί, όπως αναφέρει στέλεχος ασφαλιστικής εταιρείας, "είναι δύσκολο να υπολογίσουμε μέχρι πού μπορεί να φθάσει ο κίνδυνος που αναλαμβάνουμε να καλύψουμε". Ετσι σήμερα ελάχιστες εταιρείες έχουν δημιουργήσει τέτοιου είδους προϊόντα και τα προσφέρουν στα ταξιδιωτικά γραφεία. Και τα συμβόλαια αυτά, ενώ σε γενικές γραμμές είναι σύμφωνα με το πνεύμα του προεδρικού διατάγματος, στους ειδικούς όρους εξαιρούν σειρά περιπτώσεων που κατά τους ταξιδιωτικούς πράκτορες αφορούν εκπλήξεις για τους ταξιδιώτες και τα ταξιδιωτικά γραφεία.

Πάντως για τους ταξιδιώτες είναι ευκολότερο να αποζημιωθούν αν το γραφείο έχει ασφαλιστεί. Για τον λόγο αυτό άλλωστε καταβάλλουν τα ασφάλιστρα στις ασφαλιστικές εταιρείες. Σε αντίθετη περίπτωση μπορεί κανείς να διεκδικήσει αποζημίωση από τα ίδια τα γραφεία, καταφεύγοντας στα δικαστήρια, διαδικασία πολύπλοκη και χρονοβόρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: