Πώς να εξασφαλίστε τα δικαιώματά σας όταν επιλέγετε οργανωμένα πακέτα διακοπών

Πολλοί καταναλωτές επιλέγουν τα "πακέτα διακοπών" που προσφέρουν τα γραφεία τουρισμού για να πραγματοποιήσουν τις διακοπές τους. Θα πρέπει συνεπώς να γνωρίζουν τα δικαιώματα τους και ποιες δυνατότητες προστασίας τους παρέχει η νομοθεσία

Κατ' αρχήν θα πρέπει να σημειωθεί ότι το οργανωμένο ταξίδι είναι συνδυασμός τουλάχιστον μεταφοράς και διαμονής, μπορεί όμως να περιλαμβάνει και άλλες τουριστικές υπηρεσίες, ότι προσφέρεται σε μία συνολική τιμή και υπερβαίνει τις 24 ώρες ή περιλαμβάνει μία διανυκτέρευση.

Η νομοθεσία για τα οργανωμένα ταξίδια (Π.Δ. 339/96) προβλέπει την υποχρέωση του διοργανωτή ή πωλητή του ταξιδιού να κοινοποιεί την περιγραφή του πριν από τη σύναψη της σύμβασης, καθώς και την τιμή του, χωρίς να περιλαμβάνει απατηλές ενδείξεις σε αυτές. Ο διοργανωτής δεν υποχρεώνεται να διαθέτει διαφημιστικά φυλλάδια για την ενημέρωση των καταναλωτών, όταν όμως το κάνει θα πρέπει να αναφέρει κατά σαφή τρόπο την τιμή και πληροφορίες, όσον αφορά: α) τον προορισμό και τα μέσα μεταφοράς, τα χαρακτηριστικά και τις κατηγορίες των χρησιμοποιούμενων μεταφορικών μέσων, β) τον τύπο του καταλύματος, τις ανέσεις και τα διάφορα χαρακτηριστικά του, γ) τα παρεχόμενα γεύματα, δ) το δρομολόγιο, ε) πληροφορίες σχετικά με τα διαβατήρια, κλπ., στ) την προκαταβολή και ζ) αν η πραγματοποίηση του οργανωμένου ταξιδιού απαιτεί ένα ελάχιστο αριθμό ατόμων και στην περίπτωση αυτή, την προθεσμία για την ειδοποίηση του καταναλωτή σχετικά με την ματαίωση του ταξιδιού.

Οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στο φυλλάδιο δεσμεύουν τον διοργανωτή ή τον πωλητή, εκτός εάν οι μεταβολές που επήλθαν στις πληροφορίες αυτές έχουν κοινοποιηθεί στον καταναλωτή πριν από τη σύναψη της ή πρόκειται για μεταγενέστερες της σύμβασης μεταβολές.

Στον καταναλωτή πρέπει να παρέχονται πριν από τη σύναψη της σύμβασης, γραπτώς ή με άλλη μορφή, γενικές πληροφορίες σχετικά με τους όρους που ισχύουν όσον αφορά τα διαβατήρια και τις θεωρήσεις, τον απαιτούμενο για την έκδοση τους χρόνο, καθώς και σχετικά με τις αναγκαίες υγειονομικές διατυπώσεις. Επίσης πρέπει να παρέχονται στον καταναλωτή εγκαίρως, τουλάχιστον δε πριν την έναρξη του ταξιδιού, πληροφορίες σχετικά με τα ωράρια, τις ενδιάμεσες στάσεις, τις ανταποκρίσεις, τη θέση του ταξιδιώτη καθώς και το όνομα, τη διεύθυνση και τον αριθμό τηλεφώνου του τοπικού αντιπροσώπου του διοργανωτή, ελλείψει δε αυτού, τα στοιχεία των τοπικών φορέων που μπορούν να βοηθήσουν σε περίπτωση δυσχερειών. Πριν από τη σύναψη της σύμβασης ο καταναλωτής πρέπει να ενημερώνεται σχετικά με την υποχρέωση του διοργανωτή ή πωλητή να καλύπτει με ειδική ασφάλιση τους κινδύνους μη εκτέλεσης ή πλημμελούς εκτελέσεως της σύμβασης εκ μέρους τους, όπως και για τη δυνατότητα προαιρετικής σύναψης ασφαλιστικής συμβάσεως που θα καλύπτει τα έξοδα σε περίπτωση ατυχήματος ή ασθένειας του καταναλωτή.

Η σύμβαση που συνάπτεται μεταξύ καταναλωτή και διοργανωτή/πωλητή πρέπει να συνάπτεται εγγράφως και να αναφέρει: α) τον προορισμό του ταξιδιού, β) τα μέσα μεταφοράς, γ) πληροφορίες σχετικά με τα καταλύματα, όταν το ταξίδι περιλαμβάνει διανυκτερεύσεις, δ) αν απαιτείται ένας ελάχιστος αριθμός ατόμων για την πραγματοποίηση του ταξιδιού και σ' αυτήν την περίπτωση την προθεσμία για την ειδοποίηση του καταναλωτή σχετικά με την ματαίωση του ταξιδιού, ε) το δρομολόγιο, στ) τις επισκέψεις, εκδρομές ή άλλες υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στη συνολική τιμή, ζ) τα στοιχεία του διοργανωτή/πωλητή και της ασφαλίσεως ενδεχομένως, η) την τιμή του οργανωμένου ταξιδιού, κάθε ενδεχόμενη αναθεώρηση της και τα τέλη και φόρους, εφόσον δεν περιλαμβάνονται στην συνολική τιμή, θ) το χρονοδιάγραμμα και τις λεπτομέρειες πληρωμής της τιμής, ι) τις ιδιαίτερες επιθυμίες που ο καταναλωτής γνωστοποιεί στο διοργανωτή κατά τη κράτηση και ια) τις προθεσμίες, εντός των οποίων ο καταναλωτής θα πρέπει να διαμαρτυρηθεί για τη μη εκτέλεση ή πλημμελή εκτέλεση της σύμβασης.

Σε περίπτωση που ο καταναλωτής δεν μπορεί να συμμετάσχει στο οργανωμένο ταξίδι, μπορεί να εκχωρεί την κράτηση του 5 εργάσιμες ημέρες πριν από την αναχώρηση, σε άλλο πρόσωπο.

Οι καθοριζόμενες στη σύμβαση τιμές δεν μπορούν να μεταβληθούν σε βάρος του καταναλωτή, εκτός εάν επέλθουν μεταβολές σχετικές με το κόστος της μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων, των τελών και φόρων που οφείλονται για ορισμένες υπηρεσίες, καθώς και των εφαρμοζόμενων τιμών συναλλάγματος. Ακόμα όμως και αν συντρέχουν αυτές οι εξαιρετικές περιπτώσεις, η συμβατική τιμή δεν μπορεί να μεταβληθεί στο χρονικό διάστημα των 20 ημερών πριν από την αναχώρηση.

Εάν πριν από την αναχώρηση ο διοργανωτής υποχρεωθεί να τροποποιήσει σε σημαντικό βαθμό ένα από τα ουσιαστικά στοιχεία της σύμβασης, όπως είναι π.χ. η τιμή, πρέπει να το γνωστοποιήσει το ταχύτερο δυνατόν στον καταναλωτή, ο οποίος έχει τις εξής δύο δυνατότητες: α) είτε να καταγγείλει τη σύμβαση χωρίς να υποστεί κυρώσεις, β) είτε να αποδεχθεί μία τροποποιητική πράξη της συμβάσεως που θα καθορίζει τις τροποποιήσεις και τις επιπτώσεις τους στις τιμές. Στην περίπτωση που ο καταναλωτής καταγγείλει τη σύμβαση, αλλά και εάν για οποιονδήποτε λόγο που δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του καταναλωτή, ο διοργανωτής ματαιώσει το ταξίδι, ο καταναλωτής δικαιούται: α) είτε να απαιτήσει ένα άλλο οργανωμένο ταξίδι ίδιας ή ανώτερης ποιότητας, β) είτε να ζητήσει την επιστροφή των καταβληθέντων από αυτόν ποσών.

Εάν μετά την αναχώρηση υπάρξει αδυναμία παροχής σημαντικού τμήματος των προβλεπόμενων στη σύμβαση υπηρεσιών, ο διοργανωτής προβαίνει σε άλλους διακανονισμούς, χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση του καταναλωτή για τη συνέχιση του ταξιδιού και ενδεχομένως αποζημιώνει τον καταναλωτή. Όταν δεν είναι δυνατόν να επέλθει τέτοιος διακανονισμός ή ο καταναλωτής δεν τον αποδέχεται, ο διοργανωτής παρέχει στον καταναλωτή μεταφορικό μέσο για να επιστρέψει στον τόπο αναχώρησης ή σε άλλο συμφωνημένο σημείο επιστροφής και ενδεχομένως του παρέχει αποζημίωση.

Ο διοργανωτής και ο πωλητής που φέρονται ως συμβαλλόμενα μέρη σε μία σύμβαση οργανωμένου ταξιδιού φέρουν ευθύνη έναντι του καταναλωτή για την καλή εκπλήρωση των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη σύμβαση. Επίσης φέρουν ευθύνη για τις ζημίες που υφίσταται ο καταναλωτής λόγω μη εκτέλεσης ή πλημελούς εκτέλεσης της σύμβασης, εκτός αν για τις παραλείψεις κατά την εκτέλεση της σύμβασης ευθύνεται αποκλειστικά ο καταναλωτής ή τρίτο πρόσωπο.

Τέλος πρέπει να σημειωθεί ότι οι επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες οργανωμένων ταξιδιών οφείλουν να είναι εφοδιασμένες με την νόμιμη άδεια λειτουργίας και να συνάπτουν ασφάλιση επαγγελματικής ευθύνης που να καλύπτει τις αξιώσεις καταναλωτών από τη μη εκτέλεση ή πλημμελή εκτέλεση της τουριστικής συμβάσεως.

(πηγή: www.travelforall.gr, www.kepka.org)

Δεν υπάρχουν σχόλια: