Τον Φεβρουάριο του 2003 τέθηκε σε ισχύ στο Λονδίνο ένα πακέτο μέτρων για τον περιορισμό της πρόσβασης των οχημάτων στο κέντρο της πόλης, κυρίως μέσω της θέσπισης διοδίων. Το μέτρο εφαρμόστηκε αρχικά σε μια ζώνη 22 τετραγωνικών χιλιομέτρων, η οποία διπλαστιάστηκε το 2007 και περιλαμβάνει πλέον μεγάλο τμήμα του δυτικού Λονδίνου.
Οι οδηγοί πρέπει να καταβάλουν διόδια για να διασχίσουν τη ζώνη, από Δευτέρα έως Παρασκευή, από τις 7 π.μ. έως τις 6 μ.μ. Το 2003 τα διόδια κόστιζαν 7 ευρώ, ενώ το 2005 αυξήθηκαν στα 11 ευρώ. Από τα διόδια, εκτός από τους κατοίκους, εξαιρούνται ή δικαιούνται έκπτωση αρκετές κατηγορίες οχημάτων, όπως τα αναπηρικά, τα υβριδικά και τα οχήματα με περισσότερες από 9 θέσεις.
Ο έλεγχος της κυκλοφορίας και η χρέωση γίνεται από μια σειρά κάμερες που καταγράφουν τις πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων που μπαίνουν ή βγαίνουν από τη ζώνη περιορισμού. Οι πινακίδες αποθηκεύονται σε μια βάση δεδομένων, στην οποία οι οδηγοί πρέπει να γράφονται οικειοθελώς και να καταβάλουν το αντίτιμο μέσα σε διάστημα 24 ωρών. Αλλιώς τους περιμένει βαρύ πρόστιμο. Την έναρξη εφαμοργής του μέτρου συνόδευσε η κυκλοφορία 300 νέων λεωφορείων, προκειμένου να βελτιωθούν οι αστικές συγκοινωνίες.
Τα πείραμα θεωρείται γενικά πετυχημένο. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα μειώθηκε κατά 26% σε σχέση με το 2002, ενώ οι επιβάτες στα ΜΜΜ αυξήθηκαν κατά 37%. Από τα χρήματα που συνελέγησαν από τα διόδια προέκυψε σημαντικό έσοδο που επενδύθηκε υπέρ των δημοσίων συγκοινωνιών (για παράδειγμα, 122 εκατ. λίρες το 2005-6). Οσον αφορά τη μείωση των ρύπων, υπολογίζεται ότι οι εκπομπές CO2 μειώθηκαν κατά 16,4%, οι εκπομπές μικροσωματιδίων ΡΜ10 κατά 6,9%, των οξειδίων του αζώτου ΝΟ κατά 13-15%. Επίσης, τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα μειώθηκαν κατά 40-70 κάθε έτος.
Σημαντικές όμως παραμένουν οι ενστάσεις. Το μέτρο συναντά πολύ έντονες αντιδράσεις από πολίτες, τα ΜΜΕ, εμπορικές ενώσεις, καθώς θεωρείται ότι συσχετίζει την πρόσβαση στο κέντρο της πόλης με την οικονομική ευμάρεια του οδηγού. Προκειμένου να κάμψουν τις αντιδράσεις, ο Δήμος του Λονδίνου, καθώς και οι άλλοι δήμοι που συμμετέχουν στο πρόγραμμα έχουν σε εξέλιξη ενημερωτικές εκστρατείες, προβάλλοντας τα οφέλη του μέτρου.
(πηγή: www.kathimerini.gr, 25/3/2008)
Μείωση κυκλοφοριακού στο Λονδίνο με επιβολή διοδίων
Ετικέτες Ηνωμένο Βασίλειο
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου