Φορμαλδεΰδη, ακεταλδεΰδη, βενζόλιο, τολουόλιο, ακρολίνη, βουταδιένιο, μόλυβδος, ναφθαλίνια. Εκτός από χιλιόμετρα, όταν τα αεροσκάφη πετούν, αφήνουν πίσω τους ένα διευρυμένο δειγματολόγιο ατμοσφαιρικών ρύπων μέσα στις «ουρές» που διαγράφουν στον ουρανό. Με δεδομένο ότι τα τελευταία 45 χρόνια σημειώνεται αύξηση 9% κατ’ έτος στις αερομεταφορές (το 2004 η αύξηση ανήλθε στο 14%), γίνεται κατανοητή η σοβαρή επίδραση που έχουν στην ατμόσφαιρα οι εκπομπές ρύπων από τα αεροσκάφη. Τα παραπάνω στοιχεία παρουσίασε η καθηγήτρια του ΕΜΠ κ. Ιωάννα Αναστασοπούλου μιλώντας χθες στην ημερίδα με θέμα «Αεροπορικές πτήσεις και ατμοσφαιρικοί ρύποι – Ζήτημα περιβαλλοντικής προστασίας» που διοργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Αεροναυτικής και Αστροναυτικής (ΕΛΙΝΑΑΣ).
Οι αυξημένες εκπομπές συγκεκριμένων αερίων (όπως του διοξειδίου του άνθρακα) εξαιτίας των ανθρώπινων δραστηριοτήτων προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την αύξηση της θερμοκρασίας. Αν η θερμοκρασία αυξηθεί κατά 0,9°C έως το 2050 σε σχέση με το 1990, οι εκπομπές των αεροσκαφών πιθανόν να ευθύνονται για την αύξηση 0,05 βαθμών σύμφωνα με σχετική έρευνα του Εργαστηρίου Κλιματολογίας και Ατμοσφαιρικού Περιβάλλοντος του τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών των Χ. Ζερεφού και Κ. Ελευθεράτου. Ενώ σήμερα εκτιμάται πως η αεροπλοΐα συμβάλλει σε ποσοστό 3,5% στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, μέσα στην επόμενη εικοσαετία η συμβολή της θα ξεπεράσει το 5%, λόγω αύξησης των πτήσεων. Το 2050 οι πτήσεις διεθνώς θα έχουν αυξηθεί κατά έξι με επτά φορές. Συνεπακόλουθα η κατανάλωση καυσίμων θα τριπλασιαστεί, με ανάλογη αύξηση των εκπομπών.
Λιγότερες αποσκευές εντός του αεροσκάφους μπορεί να βοηθήσουν. Την παραίνεση απηύθυνε χθες, μεταξύ άλλων, η δρ Αγνή Αρβανίτη – Βλαβιανού, πρόεδρος της ΜΚΟ «Διεθνής Οργάνωση Βιοπολιτικής», προτείνοντας επίσης χαμηλότερες ταχύτητες, χρήση μιας μηχανής κατά τη διάρκεια καθυστερήσεων στους διαδρόμους, λιγότερες νυχτερινές πτήσεις και χρήση καθαρότερων καυσίμων προκειμένου να περιοριστούν οι εκπομπές. Κάποια από αυτά τα μέτρα εφαρμόζονται ήδη εθελοντικά από κάποια αεροδρόμια, υπογράμμισε ο κ. Π. Καραμάνος, διευθυντής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος του ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος».
(πηγή: www.kathimerini.gr, 12/11/2008)
Τα αεροσκάφη, πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης
Ετικέτες αεροπορικά
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου