Λαγκάδια: η αρχοντιά της πέτρας

Στο βουνό ή τη θάλασσα, κοντά σε αστικά κέντρα ή ακόμα μακρύτερα, τα παραδοσιακά χωριά του Μοριά διατηρούν στο ακέραιο την αρχιτεκτονική τους φυσιογνωμία, το χρώμα και τη γοητευτική ατμόσφαιρα του αυθεντικού χωριού. Ακολουθώντας τα μονοπάτια της παράδοσης, ανηφορίζουμε στην καρδιά της Αρκαδίας, στα πετρόχτιστα Λαγκάδια.

Ανάμεσα σε βουνά και δάση, στην καρδιά της Αρκαδίας, απλώνεται η μυθική γη του τραγοπόδη θεού Πάνα. H διαδρομή που συνδέει την Τρίπολη με την Ηλεία περνά από το κοσμοπολίτικο θέρετρο της Βυτίνας και συνεχίζει με κατεύθυνση δυτική. Στην τοποθεσία Καρκαλού ο δρόμος διχάζεται. Αριστερά οδηγεί στην περίφημη Δημητσάνα και τη Στεμνίτσα και δεξιά συνεχίζοντας για Ηλεία περνά από τα πετρόχτιστα Λαγκάδια. Το μεγάλο αυτό χωριό είναι το πιο ξακουστό μαστοροχώρι του Μοριά και βρίσκεται σε ύψος 800 μέτρων πάνω στις ξερές και κακοτράχαλες πλαγιές του μικρού βουνού Πέντε Αδέλφια. Ολος ο οικισμός είναι ένα πέτρινο κομψοτέχνημα. Τα σπίτια είναι μεγάλα, ευρύχωρα με τρία ή και τέσσερα πατώματα, ξύλινα μπαλκόνια και τετράριχτες κεραμιδένιες στέγες, κτισμένα σε επικλινές έδαφος. Τα πρώτα σπίτια δηλαδή η γειτονιά των Αγ. Αποστόλων, βρίσκονται σε ύψος 600 μέτρων και τα τελευταία, η συνοικία της Αγ. Τριάδας, στα 800. Τα Λαγκάδια είναι πατρίδα της μεγάλης οικογένειας των Δεληγιάννηδων. Τα καφενεδάκια, οι ταβέρνες και τα ξενοδοχεία είναι κτισμένα δεξιά - αριστερά του κεντρικού δρόμου, που κόβει στα δυο το χωριό, με φυσικούς πλακόστρωτους εξώστες και μοναδική θέα. Οι βρύσες τρέχουν άφθονο νερό και ο χαρακτηριστικός ήχος του υγρού στοιχείου, που κυλά ανάμεσα στις πέτρινες πλάκες δημιουργεί όμορφους χαρούμενους σκοπούς.
Από εδώ αν θέλετε μπορείτε να συνεχίσετε ακολουθώντας ασφάλτινους δρόμους και να επισκεφθείτε τα κοντινά χωριά Λευκοθέα, για να εξερευνήσετε το φαράγγι του ποταμού Τουθόα ή να ανηφορίσετε για τις όχθες του ποταμού Λάδωνα, το όμορφο Βυζίκι και τα Τρόπαια. Αξιόλογοι είναι οι οικισμοί Κοντοβάζαινα και Δήμητρα, που βρίσκονται στα βορειοδυτικά της λίμνης και διατηρούν ακόμη πολλά από τα παραδοσιακά τους αρχιτεκτονικά στοιχεία.