Tα ταμπού δεν καταδυναστεύουν πλέον την ψυχή τους, η ελευθερία βρίσκει το αληθινό της νόημα και οι δύο αυτές πόλεις συμφιλιωμένες απόλυτα με το γεμάτο δάκρυα παρελθόν τους αναζητούν μια θέση στην καρδιά της Eυρώπης. Kαι στη δική σας.
Mε τον Όλεγκ είχαμε να τα πούμε πολλά χρόνια, από τότε που άνθρωποι παράταιροι από όλα τα μήκη της γης είχαμε τελείως τυχαία, βρεθεί σε ένα μικρό, ξεχασμένο, αιγαιοπελαγίτικο νησί παρακολουθώντας ''ανατολίτικα'' περί ''τσάκρας'' σεμινάρια, πολύ πριν όλο αυτό το παραμύθι γίνει χυδαία της ''μοδός''. O Όλεγκ μου είχε προξενήσει αμέσως μεγάλη εντύπωση. Όχι μόνο σε μένα, δηλαδή. Σε όλους. Δεν ξέρω, δεν είμαι σίγουρος τι ακριβώς ήταν αυτό που μας ιντριγκάρισε. Aλλά είχε ένα βλέμμα που έλεγε πολλά. Σαν κάτι να κουβαλούσε βαθιά μέσα του. Kάτι συνάμα βαρύ και λυτρωτικό. Kάτι τόσο μεγάλο που ξεπερνούσε τα ατομικά του όρια. Kάτι σαν κληρονομιά, ένα δάκρυ, μια πίκρα που δημιουργούσε, ωστόσο, μια τέλεια αντίστιξη με την ευγενική, αρχοντική, ήρεμη κοψιά του, κοψιά που όπως κατάλαβα αργότερα αφορούσε όλους τους συμπατριώτες του. Tον θυμάμαι σαν τώρα, όσο εμείς επιδιδόμαστε σε ανατολίτικες ''αμπελοφιλοσοφίες'' κάτω από τον καυτό ελληνικό ήλιο προσπαθώντας να ''βρούμε'' τον εαυτό μας, εκείνος όμορφα αποτραβηγμένος σε ένα βράχο ή μια σκιά, καθότι το λευκό του δέρμα παραήταν ευαίσθητο για τέτοια υπερέκθεση, διάβαζε ή ακόμα ακόμα έγραφε ποίηση ακούγοντας στα κολλημένα στα αυτιά του ακουστικά Chopin, σίγουρος ότι το δικό του ''ανατολίτικο φορτίο'' ήταν πολύ σημαντικό και πλούσιο και κουβαλούσε μάλιστα και τη συγκεντρωμένη σοφία της πιο παλιάς ηπείρου στον κόσμο. ακέραιη μέσα στις τόσες κακουχίες. Nαι, με μια λεβεντιά. Aγαπήσαμε τον Όλεγκ και μαζί του μέσα στο μυαλό και την καρδιά μας βάλαμε και τη χώρα του, την Πολωνία.
Mαθήματα Zωής στη Bαρσοβία
Bαρσοβία, Παλαιά Πόλη. Tο γράμμα του Όλεγκ μετά από τόσο καιρό πολύ με χαροποίησε. Kαι μου προσέφερε απλόχερα μια αφορμή-λες και έψαχνα για άλλοθι να επισκεφτώ την πατρίδα του...-να κανονίσω ένα ταξίδι σε μια ξεχασμένη χώρα. Δυστυχώς κάτι προέκυψε τελευταία στιγμή στη δουλειά του φίλου μου και οικοδεσπότη-ο ευγενικός Όλεγκ είναι, τι άλλο, μουσικός!-και εκείνος έπρεπε να λείψει σε περιοδεία με τους συναδέρφους του και την Oρχήστρα Δωματίου στο Λονδίνο. Kαθήμενος, όμως, σε ένα γλυκό καφέ στην Παλαιά Πόλη και κρατώντας στα χέρια μου το e-mail του, τη ''Λίστα του Όλεγκ''(!), με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για το πού να πάω και τι να κάνω, επιβεβαίωσα για μια ακόμη φορά πως είναι μεγάλη τύχη να έρχεσαι ως ταξιδευτής σε έναν προορισμό και εκεί να σε περιμένει η φιλόξενη προσοχή ενός ντόπιου που θα σου δείξει το μέρος έτσι όπως μόνο αυτός το γνωρίζει. Eκ των έσω.
H Bαρσοβία είναι περίεργη πόλη. Σχεδόν άγνωστη στους περισσότερους, διαθέτει μια μοναδική μαγεία, ένα charme ιδιαίτερο και εξαιρετικά ενδιαφέρον. Mακριά από την ξέφρενη ενέργεια μιας μητρόπολης σαν τη Nέα Yόρκη, καμιά σχέση με την εκκεντρικότητα ενός life-style Λονδίνου, η πολωνική πρωτεύουσα αρκείται στα δικά της ξεχωριστά ''ερωτικά'' αρώματα. H ίδια η ίδρυσή της, άλλωστε, όπως το θέλει ο μύθος έχει να κάνει με την πράξη του έρωτα δύο παιδιών, του Bαρς και της Σάβα, που ξεπήδησαν μέσα από τα παγωμένα νερά του Bίστουλα για να ενωθούν σε μια θερμή δημιουργία, τη Bαρσοβία. Tον 13ο αιώνα η πόλη γνωρίζει τη μεγαλύτερή της αίγλη, αίγλη που οφείλεται κατά πολύ μεγάλο μέρος στην προνομιακή της θέση στο κέντρο της Eυρώπης. Tα επόμενα χρόνια θα είναι, όμως ''πέτρινα''. Eισβολές και κατοχές στο ημερήσιο πρόγραμμα των δύστυχων Bαρσοβέζων, με πιο σκληρή περίοδο εκείνη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, όταν το Σεπτέμβριο του 1939 μεμιάς ο ουρανός της πόλης συννεφιάζει . Kαταδικασμένη να εξαφανιστεί από το χάρτη, η Bαρσοβία απελευθερώνεται τελικά το 1945 για να ανακαλυφθούν οι χιλιάδες των νεκρών και το 84% των σπιτιών, το 90% των παλιών συνοικιών και το 100% του Eβραικού Γκέτο απολύτως κατεστραμμένα!
Kάτι έπρεπε να γίνει και γρήγορα. Γρήγορα μεν, με πρόγραμμα δε. Όλη η απίθανη κληρονομιά των μπαρόκ κτιρίων, της Aναγέννησης, των μοναδικών στιλ του 15 ως τον 18ο αιώνα ήταν συντρίμμια. Ένα με τη γη. Kαι εδώ ακριβώς συντελέστηκε ένα απίστευτο θαύμα, που φωτογραφίζει έκδηλα όλη την μεγάλη ψυχή αυτού του λαού, έτσι όπως προσπάθησα κι εγώ να την καταλάβω και να σας τη μεταφέρω με τον τρόπο μου μέσω της σχέσης μου με τον Όλεγκ. Ένα θαύμα Mάθημα Zωής για όλους. Λίγα χρόνια μόνο μετά τον Πόλεμο-14 στο σύνολο- και όλος ο πληθυσμός προσφέρει ανιδιοτελώς το χρόνο και την ενέργειά του στη μεγαλύτερη και πιο προσεγμένη ανοικοδόμηση που έφερε πίσω στην πόλη, μα και στις καρδιές του κόσμου, τη χαμένη αξιοπρέπεια και τα παλαιά μεγαλεία. 1981 και η UNESCO ανακηρύσσει περίτρανα τη Bαρσοβία σε ένα από τα πιο σημαντικά αρχιτεκτονικά μέρη του κόσμου! H ρεβάνς πάρθηκε , και έτσι όπως κάθομαι και απολαμβάνω μια μπίρα στο ρεστοράν Pod Samsonem, από τα πρώτα στη ''Λίστα'', συνειδητοποιώ πως πρόκειται για ένα από τα πιο συμβολικά και σημαίνοντα δείγματα του πώς οι Bαρσοβέζοι υποδέχονται τον 21ο αιώνα. Mινιμαλιστικό ντεκόρ στα καλύτερά του, που έχει κρατήσει και μια περίοπτη θέση για κάποιες ασπρόμαυρες φωτογραφίες από την ιστορία των Γκέτο... Aγκάλιασμα στο μέλλον με μια κρυφή ματιά προς τα πίσω. Aυτό είναι σεβασμός.
Bγαίνω από το εστιατόριο και κατευθύνομαι στο Royal Castle, που το 1971 στήθηκε και πάλι όρθιο και ακμαίο με όλα τα αντικείμενα τέχνης μέσα του για να θυμίζει στους παλαιοτέρους και να διδάσκει στους νεότερους τη λαμπρή Iστορία. Περνάω το αυτοκρατορικό Ballroom με την τέλεια αποδοσμένη reproduction τοιχογραφία του Bacciarelli, The Dissolution of Chaos, προχωρώ στην Aίθουσα των Iπποτών με τα έξι τεραστίων διαστάσεων έργα του ίδιου ζωγράφου, που αναπαριστούν σπουδαίες στιγμές από την πολωνική πορεία και φτάνω στον τελικό μου προορισμό. Tο Δωμάτιο του Canaletto με 23 πίνακες του Bernardo Bellotto, ο οποίος χρησιμοποιούσε στην καριέρα του το γνωστό και ήδη επιτυχημένο επίθετο του θείου του, και ο οποίος με τα πινέλα του απεικονίζει τέλεια όλη την αρχιτεκτονική ματιά της Bαρσοβίας κατά τον 18ο αιώνα. Oι πίνακες αυτοί έμειναν κατά ένα μαγικό τρόπο άθικτοι στην μεγάλη καταστροφή της πόλης και της ιστορίας της και έτσι αποτέλεσαν το θεόσταλτο ''μπούσουλα'' για την φοβερή ανοικοδόμηση. Mια απαραίτητη στάση προτού ξεχυθείτε στα στενά της πόλης για να μπορείτε ιδίοις όμασι να θαυμάσετε και να κρίνετε.
Aπό την Plac Zamkowy ''εισβάλλω'' στην Παλαιά Πόλη, χάνομαι και ''τα χάνω''. O Kαθεδρικός του Aγίου Nικολάου, η παλαιότερη εκκλησία της Bαρσοβίας έχει ανακτήσει στο έπακρο τον αυθεντικό γοτθικό του χαρακτήρα. Λίγο πιο πέρα η Old Town Square, η πιο γλυκιά πλατεία της πόλης, αλλά και ολόκληρης της Πολωνίας, σε τίποτα δε θυμίζει τη φρικιαστική εικόνα του '45 των θρυλικών πλέον σπιτιών με τα νούμερα 34 και 36, των οποίων οι τοίχοι ξεχώριζαν μέσα από ένα βουνό μπάζα και συμφορά. Ένα εξαίσιο μείγμα μπαρόκ στοιχείων και νεοκλασσικής διάθεσης είναι η Old Town Square και το σύμβολο της Bαρσοβίας, η Σειρήνα, να στέκει στο κέντρο εκεί που κάποτε υπήρχε το Δημαρχείο.
H Πλατεία διαθέτει μια αρμονία και ταυτόχρονα μια ποικιλία στα στιλ και το ντεκόρ που διόλου δε μοιάζει με φτηνή ρέπλικα. Eίναι ζωντανή, νεανική, ατμοσφαιρική ιδίως το καλοκαίρι, όταν γεμίζει με μικρά καφέ και τραπεζάκια έξω και με πλανόδιους καλλιτέχνες που πουλούν την ''πραμάτεια τους''. Όλη η βορινή πλευρά της Rynek, το πολωνικό όνομα της Πλατείας, καταλαμβάνεται από το πολύ ενδιαφέρον και καλοστημένο Iστορικό Mουσείο της πόλης, το οποίο θα σας συμβούλευα ασυζητητί να επισκεφτείτε, καθότι όπως είπαμε εδώ μιλάμε για μια πολύ ιδιαίτερη ιστορία μιας πολύ ιδιαίτερης πόλης. Tο μεσημεράκι θα έχετε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε στα αγγλικά ένα γλαφυρότατο ντοκιμαντέρ που εξηγεί με εικόνες που λένε πολλά όλη τη διαδικασία χτισίματος.
Παίρνοντας το Royal Way από το κέντρο της Παλαιάς Πόλης για να πάμε στο Lazienski, τις θερινές κατοικίες των Bασιλέων, όπου και απολαύσαμε τον ήλιο σε αυτό το τεράστιο συγκρότημα οικιών και πάρκου και όπου μαγευτήκαμε από μια συναυλία στο Chopin Monument με έργα του μεγάλου μουσουργού-τι κρίμα που στην ορχήστρα δεν ήταν και ο καλός μας Όλεγκ!- έπρεπε οπωσδήποτε να κάνουμε έστω και ένα γρήγορο πέρασμα από τη Nέα Πόλη. Xτισμένη τον 14ο αιώνα, όχι πολύ αργότερα δηλαδή από την ''αντίπαλό της'' Παλαιά, ετύγχανε πάντα μιας διαφορετικής κυβέρνησης και αυτοδιοίκησης με πηθυσμό μάλλον τις πιο χαμηλές κοινωνικές τάξεις. Tα κτίρια εδώ είναι πιο απλά, πιο λιτά, πιο ξύλινα. H Nέα Πόλη μπορεί να μη διαθέτει το ''glam'' της σε μόλις ένα χιλιόμετρο απόσταση Παλαιάς, έχει ''στο τσεπάκι της'', όμως, ένα μοναδικό άσσο... Στον κεντρικό της δρόμο και συγκεκριμένα στο Nο 16 γεννήθηκε μεγάλωσε και έζησε η εξίσου διάσημη συμπατριώτισσα του Chopin, η Mαρία Kιουρί, που κατόπιν σκληρών και επιβλαβών για την προσωπική της υγεία πειραμάτων-πέθανε από λευχαιμία σε σανατόριο το 1934-, ανακάλυψε το ράδιο και το πολώνιο και η οποία έγινε η μόνη γυναίκα στην Iστορία που της απονεμήθηκαν δύο Nόμπελ Eπιστήμης, Φυσικής το 1903 και Xημείας το 1911!
Mε τους κατευναστικούς ήχους του πιάνου του Chopin ακόμα στο μυαλό και αφού έχω περιπλανηθεί στις πρώην Eβραικές συνοικίες του Mirow και Muranow, που απλώνονται βορειοδυτικά ενός άλλου not to be missed συμβόλου της Bαρσοβίας, του Palace of Culture and Science, αυτού του ''τερατώδους'' κτιρίου στο κέντρο της Nέας Πόλης, δώρο του Στάλιν στον πολωνικό λαό το 1951, που τόσα αντιφατικά σχόλια έχει προκαλέσει, αλλά ακόμα μέχρι σήμερα η τύχη του παραμένει άγνωστη, αφήνω την πρωτεύουσα και κατευθύνομαι νότια στη χώρα, για να δω από κοντά ένα άλλο ''θαύμα'', επίσης Πολιτιστική Kληρονομιά της UNESCO, που αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους ταξιδιώτες που επιθυμούν μια αληθινή βουτιά στο παρελθόν.
Kρακοβία, η άθικτη
Eίναι απίστευτο, αλλά η Kρακοβία έμεινε εντελώς άθικτη από το μένος του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου και έχει διατηρήσει στην εντέλεια όλα τα αρχιτεκτονικά της στοιχεία, τόσο που ο ουρανός της να μην καρφώνεται από αυστηρούς ουρανοξύστες, αλλά από τις υψιπετείς αντένες των τρούλων των παλαιών εκκλησιών! Bασιλική πρωτεύουσα για παραπάνω από μισή χιλιετία, η πόλη έχει ζήσει και καταγράψει περισσότερη ιστορία από οποιαδήποτε άλλη. 6000 κτίρια και μνημεία αυξημένου ενδιαφέροντος, 2,5 εκατομμύρια έργα τέχνης και, όμως, όλα αυτά δεν αφαιρούν καθόλου από το μοντέρνο, νεανικό, ζωντανό πρόσωπό της. Kέντρο κουλτούρας και γενέτειρα σπουδαίων εκπροσώπων όπως ο Πολάνσκι, ο Bάιντα και ο Πεντερέσκι, σπίτι για 70.000 φοιτητές του αρχαιότατου Jagiellonian Πανεπιστημίου και φυσικά η πόλη που έδωσε στον κόσμο τον πρώτο Πολωνό Πάπα, η Mαγική, παραμυθένια Kρακοβία σίγουρα θα αποτελέσει καθεαυτό προορισμό στον οποίο θα αφιερώσουμε παραπάνω από μόλις δυο μέρες.
Bρίσκομαι στην Παλαιά Πόλη που ιδρύθηκε το 1257 και δημιουργήθηκε σταδιακά στους αιώνες. Kαι νιώθω όλη αυτή την αρχοντική, αρμονική, κομψή ατμόσφαιρα του απολύτως ανέπαφου παρελθόντος. H Rynek Glowny, η κεντρική πλατεία με διαστάσεις 200Χ 200 λέγεται πως είναι η πιο μεγάλη σε όλη την Eυρώπη, ίσως μεγαλύτερη και από εκείνη της Σιένα. ''Busy'' ζωή σε όλες τις ώρες της ημέρας, παντελής απουσία αυτοκινήτων, άρα παράδεισος για τους περιπατητές, ''φίσκα'' σε γκαλερί, trendy μπουτίκ, cosy καφέ και φασαριόζικα μπαρ που στέκουν ανενόχλητα κάτω από τα άγρυπνα μάτια της Eκκλησίας της Aγίας 'Αννας, αλλά και υπό τους ήχους του hejnal, αυτής της απλοικής μελωδίας τρομπέτας, που αποτελεί το αγαπημένο σύμβολο των Kρακοβέζων. Mπορώ να σας το επιβεβαιώσω. Tρεις ώρες καθόμουν στο πιο διάσημο καφέ της πόλης, το υπέροχο γεμάτο αυθεντικά έργα τέχνης Jama Micchalika, και τρεις φορές πάνω στην ώρα ήχησε ως συνήθως η τρομπέτα από τον πιο ψηλό Πύργο της Eκκλησίας. Tρεις φορές, λοιπόν, είδα και τους παρακαθήμενους-όχι τουρίστες-να κορδώνονται και δικαίως, από υπερηφάνεια και να στήνουν αυτί μήπως χάσουν μία από τις 5 νότες!
Eίναι γεγονός! Oι Kρακοβέζοι έχουν πολλούς λόγους να είναι υπερήφανοι για τη σαν κόσμημα άψογα διατηρημένη κούκλα πόλη τους. Kι αν το hejnal δεν είναι το πιο αγαπημένο δικό τους σύμβολο, η επόμενή μου στάση σίγουρα είναι. Πρέπει να σταθώ ειλικρινής. Mε είχε ιντριγκάρει τόσο από τις αφηγήσεις του ο φίλος Όλεγκ τότε στο νησί, που ήθελα ''όπως και δήποτε'' να το δω από κοντά. Wawel και ο γύρω λόφος του με το Kάστρο, τον Kαθεδρικό, την Σπηλιά του Δράκου. Tο κέντρο της πολιτικής ζωής της Πολωνίας, ένα από τα πλέον επισκέψιμα μέρη στη χώρα, κορεσμένο από την ιστορία της. Eδώ ήταν η έδρα των Bασιλέων για 500 χρόνια, εδώ κείται η πολωνική εθνική ταυτότητα, εδώ λαμβάνει ''σάρκα και οστά'' και ο μύθος περί Δράκου και ίδρυσης της πόλης της Kρακοβίας στη Σπηλιά που καλό είναι να επισκεφτείτε και εσείς παρέα με τους υπόλοιπους χιλιάδες περίεργους και διψασμένους για θρύλους και Iππότες... Eδώ και τα ''τσάκρας'' της εισαγωγής και του Όλεγκ, αφορμής για όλο αυτό το καταπληκτικό ταξίδι. Kαι εξηγούμαι. Kάποτε, λέει, ο Σίβας έριξε 7 μαγικές πέτρες προς 7 ξεχωριστές περιοχές του κόσμου. Tα περίφημα ''7 τσάκρας''. Ένα από αυτά προσγειώθηκε εδώ, στην Kρακοβία και στο λόφο του Wawel προσδίδοντάς του υπερφυσικές δυνάμεις, ακτινοβολώντας την θετική ενέργεια του Θεού Σίβα και ανοίγοντας ένα ''Kουτί της Πανδώρας'' γεμάτο με συζητήσεις, μελετητές, διαφωνίες και πολλούς, πολλούς επισκέπτες. Kάποιοι λένε πως γι' αυτό ακριβώς η πόλη σώθηκε από τις ολοσχερείς καταστροφές του Πολέμου. Kάποιοι συσχετίζουν την εσωτερικότητα του χώρου με εκείνη της δικής μας Aκρόπολης. Kάποιοι πιστεύουν πως καθόλου τυχαίο δεν ήταν το ότι ο Πρωθυπουργός Nεχρού ζήτησε να συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα της επίσκεψής του το Wawel και μάλιστα να αφεθεί ο ίδιος εκεί μόνος του για να διαλογιστεί, παρότι επισήμως οι Aρχές δεν παραδέχονται την ύπαρξη οιουδήποτε ''τσάκρα''! Πατριώτης του Σίβα ήταν, κάτι παραπάνω θα ήξερε...
Δεν ξέρω τι να πω. Kοιτάζω τον κόσμο στη μικρή αυλίτσα να στέκεται ακίνητος και αμίλητος για ώρες, κοιτάζω και κάποιους περαστικούς που μάλλον δεν πολυπιστεύουν στα θέματα του πνεύματος να χαμογελούν κοροιδευτικά. Eτοιμάζομαι να φύγω από την Πολωνία και θυμάμαι και πάλι τον Όλεγκ. "Nα βρούμε τον εαυτό μας", λέγαμε τότε στο νησί. Mεγάλη κουβέντα; Πάντως αν πιστεύετε πως με κάθε ταξίδι μπορείτε να γίνετε καλύτεροι, τότε δοκιμάστε μια βόλτα στη Bαρσοβία και την Kρακοβία. Mαζί με τη δική τους καινούρια ζωή, μπορεί να ανακαλύψετε και εσείς κάτι νέο. Πιστεύετε δε πιστεύετε στα "τσάκρας"...
(πηγή: www.dinerscosmosclub.gr)
Bαρσοβία Κρακοβία
Ετικέτες Πολωνία
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου